Blog Woche 1

Meine erste Woche in Oldenburg!

Heute bin ich exakt eine Woche in Oldenburg. Letze Woche war eine Woche voller neue Erfahrungen und neue Eindrücke. Es war eine Woche in der ich schon einiges über Oldenburg und der Universität gelernt habe. Aber wir fangen beim Beginn an!

Montag den 27. März 2017

Heute begann die Orientierungswoche. Die Universität hatte eine Orientierungswoche für uns organisiert, um die Universität und die Stadt Oldenburg kennen zu lernen. Auch haben wir viel gelernt über typische Ostfriesische Dinge, aber hiervon Später mehr. Ich begann dieser Tag sehr früh, weil ich diesen Tag mit Flixbus hin und her gefahren bin. Also in den frühen Morgenstunden nahm ich meinen Rucksack und reiste ab nach Deutschland. Als ich endlich mal die Universität erreicht hatte, sind wir mit offenen Armen empfangen. Nach alle Begrüßungen haben wir Dokumente ausgefüllt, um alles offiziell zu machen. Nachdem alles ausgefüllt wurde und wir bezahlt hatten, bekamen wir eine Campus-Tour. Die Tutoren haben uns viel erzählt, von wo alles in der Universität ist und wie alles funktioniert. Danach haben wir beim Mensa gegessen, Mensa ist ein Restaurant in der Universität. Als wir die Universität verkennt hatten, war die erste Tage schon zu Ende. Ich bin von der Universität nach meinem Zimmer gelaufen, dies ist nur 500 Meter von der Universität entfernt. Da habe ich die Schlüssel bekommen. Danach bin ich wieder nach Holland gefahren. Ich habe dann noch sehr lange mit einem deutschen gesprochen. Er wohnt und studiert in Amsterdam. Die Busreise war so ganz kurz und ich könnte sofort mein Deutsch üben.

Dienstag den 28. März 2017

Dies war den Tag dass ich offiziell nach Oldenburg bin umgezogen! Meine Eltern sind zusammen mit mir nach Deutschland gefahren. Sie haben den ganzen Tag mein Zimmer eingerichtet und haben Einkaufen für mich gemacht. Ich hatte den ganzen Tag wieder Orientierungsprogramm. Es war einen schönen Tag für sowohl meine Eltern als auch für mich. 13.00 fing das Programm an beim Bürgerbüro. Ich habe mich beim Gemeinde einschrieben lassen. Jetzt kann ich mich offiziell ein Einwohner von der Stadt Oldenburg nennen. Dann waren wir eingeladen für einen Empfang beim Bürgermeister. Es war ein bisschen spannend aber sehr schön. Der Empfang fand statt in dem Rathaus. Das Gebäude war ganz alt aber wunderbar. Der Bürgermeister hat in die Rede gesagt, das sie sich ganz gefreut hat das wir uns für Oldenburg entschieden haben. Wir dürften alle das Gästebuch zeichnen und natürlich habe ich etwas auf Friesisch geschrieben. Nach dem Empfang haben wir angefangen mit dem schwersten Teil des Tages: die Stadtraylle. Alle austauschstudierenden werden in Gruppen verteilt und alle Gruppen bekamen eine Fragenliste. Auf dieser Liste standen Fragen die wir beantworten sollten, durch das Antwort in der Stadt zu entdecken oder jemand auf der Straße zu fragen. Auf diese Weise lernte man viel über die Stadt, aber man sollte auch versuchen Deutsch zu reden mit Leute auf der Straße. Zuerst war es ein bisschen spannend, aber später hat es viel Spaß gemacht. Es gab ein paar interessante Fakten, sowie das älteste Gebäude in Oldenburg, das Degodehaus, aus dem Jahre 1502 stammt, die Sparkasse in Oldenburg die erste in der Welt war, dass Oldenburg ein typisches Gericht hat, Grünkohl und Pinkel und dass Oldenburg bekannt ist für sein Pferd, der Oldenburger.

Mittwoch den 29. März 2017

Mittwoch haben wir viele Information bekommen. Wir haben vor allem viel erfahren von dem Studieren in Oldenburg. Am Morgen sind wir angefangen mit einer allgemeinen Präsentation über Creditpoints und welche Möglichkeiten wir haben. Es handelte vor allem von Internationale Studien die auf English sind. Danach wurde erzählt wie Stud.IP funktioniert. Stup.IP ist das Intranet von der Universität. Um 14.00 sind wir angefangen mit einem Einstufungstest Deutsch, um fest zu stellen welches Niveau man hat. Anhand des Resultats werden Deutschkurse gesucht die geeignet für man sind. Zuerst bekamen wir einen Schreibauftrag, wobei wir eine Geschichte schreiben sollten über was man studiert, weshalb man Oldenburg gewählt hat und was man in der Zukunft machen möchtet. Danach bekamen wir eine Fragenliste mit 120 Fragen. Es gab Fragen über Grammatik, Lesen und Vokabular. Am nächsten Tag sollten wir das Resultat bekommen, ich war sehr neugierig.

Donnerstag den 30. März 2017

Um 9 Uhr hat der Tag wieder angefangen an der Universität. Wir hatten einen Termin mit dem Begleiter um Fächer zu wählen. Ich habe Zielsprache Deutsch gewählt, das ist sowohl Germanistik als Fachdidaktik. Auch habe ich Deutschkurs 8, Grammatik Vertiefungskurs und Sprachtandem gewählt. Die Kurse sind auf (B2.2/C1) Niveau. Bei Sprachtandem übt man deutsch sprechen mit einem deutschen. Für Fachdidaktik sollen wir noch ein Fach wählen, aber das sollen wir noch mit einem anderen Begleiter besprechen. Nach dem Termin haben wir wieder teilgenommen an dem Programm. Es gab viele Präsentationen von Studentenorganisationen, wo man sich bei anmelden kann. Auch haben wir das Semesterticket bekommen, damit kann man in Teilen von Nord-Deutschland frei reisen. Nach alle Präsentationen hatten wir Frühstück, das war ganz gemütlich. Ich habe mich mit vielen Austauschstudenten unterhalten. Es gibt viele Nationalitäten, es gibt Leute aus zum Beispiel: Amerika, Russland, Finnland, Japan, Rumänien, also ganz multikulturell. Es war ein bisschen schade das die Austauschstudenten eigentlich sehr wenig Deutsch sprechen konnten, wodurch alles auf English war, auch die Präsentationen. Ich freue mich schon das nächste Woche die Seminare auf Deutsch sind, weil ich sehr gerne mein Deutsch verbessern möchte. Nach dem Frühstück haben wir angefangen mit der Unirallye. Zuerst haben wir friesische Spiele gespielt, wie auf Niederländisch spijkerpoepen und koekhappen. Danach haben wir eine Fragenliste bekommen mit Fragen von Landeskunde, Oldenburg und der Universität. Rozemarijn, Britta und ich wussten alle Antworten von Oldenburg und Landeskunde. Die Tutoren waren erstaunt das wir so viele Fragen richtig beantworten konnten, also alle Landeskundekurse haben ihre Früchte abgeworfen ;) Auch haben wir das Resultat von die Prüfung bekommen, wir hatten alle drei das höchste Ergebnis: Deutsch Kurs 8+ Oberstufenkurs Grammatikvertiefung (B2/C1). Am Abend haben Britta und ich noch geschwommen um mal zu verschnaufen von der anstrengende Woche.

Freitag den 31. März

Freitag war ein kurzer Tag, wir hatten nur eine Bibliotheksführung. Rozemarijn hatte geschafft das wir eine Führung auf Deutsch bekamen. Es war eine interessante Führung, der Guide erzählte uns dass es 1.4 Millionen Bücher in nur dieser Bibliothek gibt. Es war wirklich riesig! Wir haben uns auch angemeldet für eine Bibliothekkarte. Nach der Führung habe ich noch mit dem Guide gesprochen. Am Mittag bin ich nach Holland gefahren um meine Eltern zu besuchen. Ich habe die ganze Zugfahrt mit einer deutschen Frau gesprochen. Sie hatte zufällig auch Germanistik an der Carl von Ossietzky Universität studiert und auch in dem Hermann-Ehlers-Haus gewohnt. Es war ganz gemütlich, wir haben gesprochen über die Unterschiede zwischen den Niederlanden und Deutschland und auch über Plattdeutsch. Ich habe während des Gesprächs versucht wenn ich ein Wort nicht wusste das Wort zu beschreiben und nicht das Wort auf English zu sagen. Ich hatte eine schöne Zeit zu Hause und am Sonntagabend bin ich wieder nach Deutschland gefahren

Montag den 3. April 2017

Heute sind die Seminare offiziell angefangen. Rozemarijn und ich sind heute nach Zielsprache Deutsch gewesen. Das Seminar handelt sich von sowohl Sprachenerwerbung als Fachdidaktik und das war für uns sehr interessant. Ein Thema ist zum Beispiel wie kann man am besten Schüler Deutsch lernen wenn Deutsch nicht ihre Muttersprache ist. Für das Seminar sollen wir ein Referat halten von 40 Minuten. Neben ein Referat sollen wir auch ein Dossier schreiben über ein bestimmtes Thema. Morgen haben wir einen Termin mit der Dozentin um zu beraten was das Beste für uns ist, weil wir Austauschstudenten sind. Später bin ich noch zum ersten Mal alleine in der Stadt gewesen, ich habe mich zum Glück nicht verlaufen.

Dienstag den 4. April 2017

Heute hatten wir einen Termin mit der Dozentin. Leider war sie krank und heute nicht da. Wir haben eine E-Mail geschickt. Heute schreibe ich mein Blog und lese noch ein Buch.

Mijn eerste week in Oldenburg!

Vandaag ben ik precies een week in Oldenburg. Afgelopen week was een week vol nieuwe ervaringen en nieuwe indrukken. Het was een week waarin ik nu al veel geleerd heb over Oldenburg en de Universiteit. Maar laten we bij het begin beginnen!

Maandag 27 maart 2017

Vandaag begon de oriëntatieweek. De universiteit had een oriëntatieweek voor ons georganiseerd, waarin we kennis konden maken met de Universiteit en de stad Oldenburg. Ook hebben we veel geleerd over typische dingen van Ostfriesland, maar hier later meer over in mijn blog. Ik begon deze dag erg vroeg, omdat ik deze dag heen en terug ben gereisd met Flixbus. Dus in de vroege ochtend pakte ik mijn rugzak en vertrok naar Duitsland. Toen ik bij de universiteit gearriveerd was, werden we ontvangen in een zaal dichtbij de bibliotheek. Na een hartelijk woord van welkom moesten een paar papieren worden ingevuld om alles officieel te maken. Nadat alles betaald en ingevuld was kregen we een campus tour van de tutoren. Zij hebben ons veel verteld over waar je wat kon vinden in de universiteit en hoe alles in zijn werk ging. Vervolgens hebben we in de Mensa gegeten, de mensa verzorgt het eten in de Universiteit. Toen we de universiteit goed hadden verkend, zat de eerste dag erop. Ik ben toen vanuit de universiteit naar mijn kamer gelopen, dit is op slechts 500 meter afstand van de universiteit. Hier heb ik de sleutel in ontvangst mogen nemen. Daarna ben ik weer op de bus gestapt richting Nederland. Ik heb toen nog erg lang met een Duitser gesproken die in Amsterdam studeerde, waardoor de busreis ook niet zo lang duurde en ik gelijk mijn Duits weer kon trainen.

Dinsdag 28 maart 2017

Dit was de dag dat ik officieel naar Oldenburg ben verhuisd! Mijn ouders zijn samen met mij naar Duitsland afgereisd. Zij hebben die hele dag mijn kamer ingericht en boodschappen voor mij gedaan, terwijl ik aan het programma van school meedeed. Het was een hele leuke dag voor zowel mijn ouders als voor mij. Om 13.00 werd ik verwacht bij het Bürgerbüro om me in te schrijven bij de gemeente. Nadat ik me had ingeschreven kon ik me officieel een inwoner van Oldenburg noemen. Vervolgens hadden we een ontvangst bij de burgermeester van Oldenburg. Ik vond dit wel een beetje spannend, want ik wist niet zo goed wat ik me hierbij voor moest stellen. We werden ontvangen in een prachtige zaal van het Raadshuis van Oldenburg. De burgermeester heeft een toespraak gehouden over dat ze zo blij was dat wij voor Oldenburg gekozen hadden. We mochten allemaal een stukje in een gastenboek schrijven , wat ik natuurlijk even in het fries heb gedaan . Na het ontvangst kwam het zwaarste gedeelte van de dag: de Stadtraylle. We werden opgedeeld in groepen die elk een vragenlijst kregen. Hierop stonden vragen waarop wij het antwoord moesten vinden door zelf op ontdekking uit te gaan of iemand te vragen. Op deze manier kwam je veel over de stad te weten en moest je proberen mensen in het Duits aan te spreken. Er waren wel een aantal interessante feiten, zoals dat het oudste gebouw in Oldenburg, Das Degodehaus, uit 1502 stamt, de Sparkasse in Oldenburg de eerste ter wereld was, dat Oldenburg een typisch gerecht heeft, Grünkohl und Pinkel en dat Oldenburg bekend staat om zijn paardenras de Oldenburger.

Woensdag 29 maart

Woensdag was meer een informatieve dag. We zijn vooral meer te weten gekomen over onze studie in Oldenburg. De ’s ochtends begonnen we met een algemene presentatie over Creditpoints en wat de mogelijkheden voor ons waren. Hier werd vooral meer verteld over internationale studies die in het Engels werden gegeven. Hierna werd ons uitgelegd hoe de Duitse variant van Blackboard werkt. Stud.IP is het intranet van de universiteit. Om twee uur begon een Einstufungstest Deutsch, om te kijken op welk niveau je zit. Aan de hand van de score konden ook Deutsch Kurse bij je gezocht worden en keken ze welke vakken voor jou geschikt zijn. Eerst kregen we een schrijfopdracht, waarbij je een verhaaltje moest schrijven over wat voor opleiding je doet, waarom je voor Oldenburg had gekozen en wat je toekomstplannen zijn. Vervolgens kregen we een vragenlijst met 120 vragen die zowel over grammatica, tekstbegrip als over woordenschat gingen. De volgende dag kregen we de uitslag. Ik was erg benieuwd wat we hadden gehaald.

Donderdag 30 maart

Om 9 uur begon onze dag weer aan de universiteit. We hadden een afspraak met onze begeleider om vakken te kiezen. Ik heb Zielsprache Deutsch gekozen, dit is zowel Germanistik als vakdidactiek. Ook heb ik gekozen voor de Deutschkurs 8 en Grammatik vertiefungskurs. Deze zijn beide op B2.2/C1 niveau. Ook heb ik gekozen voor een Sprachtandem. Bij sprachtandem wordt je aan een Duitser gekoppeld, waarmee je elke week spreken oefent. Voor vakdidactiek moeten we nog een vak kiezen maar dit moet bij een andere begeleider. Na het gesprek hebben we weer deelgenomen aan het programma. We kregen allerlei presentaties van studentenorganisaties waarbij men zich kon aansluiten. Ook kregen we onze Semesterticket waarmee je binnen delen van Noord-Duitsland vrij kan reizen en onze pas van de universiteit. Na alle presentaties hadden de tutoren een ontbijtje voor ons voorbereid, dit was erg gezellig. En zo konden we ook weer even met andere internationale studenten praten. Er zijn heel veel verschillende nationaliteiten, er zijn mensen uit Amerika, Rusland, Finland, Roemenie, Japan, kortom heel multicultureel. Wat ik wel jammer vond was dat de internationale studenten amper Duits spraken, waardoor we toch wel veel Engels moesten spreken en ook alle presentaties in het Engels waren. Ik ben wel blij dat volgende week de lessen gewoon in het Duits zijn, want daarvoor zijn we hier nu eenmaal. Na het ontbijt zijn hebben we een unirallye gedaan. Eerst speelden we Frisian games, zoals spijkerpoepen en koekhappen. Daarna kregen we een vragenlijst die we moesten invullen en desnoods aan mensen moesten vragen. Er was een lijst met vragen over Oldenburg, deze wisten Rozemarijn, Britta en ik bijna allemaal. Er was een lijst met Landeskunde vragen over Duitsland, deze wisten wij alle drie ook allemaal. En er was nog een lijst met vragen over de universiteit waarvoor we toch studenten moesten raadplegen. De tutoren waren verbaasd dat wij zoveel wisten, dus alle Landeskunde lessen hebben toch zijn vruchten voor ons afgeworpen ;). Ook kregen we deze dag de uitslag van de toets. We hebben alle drie hoogste gehaald, Deutsch Kurs 8 + Oberstufenkurs Grammatikvertiefung (B2/C1). De ’s avonds zijn Britta en ik nog gaan zwemmen, om even bij te komen van de drukke week.

Vrijdag 31 maart

Dit was een kort dagje, we hadden ’s ochtends een bibliotheekrondleiding. Rozemarijn had even voor ons geregeld dat wij met z’n drieën een rondleiding in het Duits kregen. Dit was wel een interessante rondleiding, zo staan er 1.4 miljoen boeken in de bibliotheek. Het was dus echt enorm groot. We hebben ons nog aangemeld voor een bibliotheekkaart en na de tijd heb ik nog even met de vrouw die de rondleiding gaf gesproken. Vervolgens ben ik de ’s middags weer richting Nederland gegaan om mijn ouders te bezoeken. Ik heb de hele treinreis met een Duits meisje gesproken die ook Germanistiek had gestudeerd en toevallig ook in het Hermann-Ehlers-Haus heeft gewoond .Het was erg gezellig, we hebben gesproken over verschillen tussen Nederland en Duitsland en ik heb tijdens het gesprek geprobeerd om woorden te beschrijven als ik het niet wist in plaats van het woord dan in het Engels te zeggen. Ik heb een fijne tijd thuis gehad en zondagavond ben ik weer naar Duitsland gereisd.

Maandag 3 april 2017

Vandaag zijn de lessen officieel begonnen en Rozemarijn en ik hadden vandaag Zielsprache Deutsch als seminar. Het vak is best interessant omdat het gaat over taalverwerving maar ook over vakdidactiek. Dingen die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld hoe leer je scholieren Duits als Duits niet hun eerste taal is. We moeten voor dit vak een referaat houden van 40 minuten over een thema dat ons wordt toegewezen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zal gaan en hoe deze lessen er gaan uitzien. Naast het referaat moeten we ook een verslag schrijven waarbij we ook ingaan om één thema. Morgen hebben we een gesprek met docente om te overleggen wat het beste voor ons is , omdat ze buitenlandstudenten zijn. Na de tijd ben ik de stad nog in geweest op mijn fiets. Dit was de eerste keer dat ik alleen de stad in ging en ik ben gelukkig niet verdwaald.

Dinsdag 4 april

Vandaag hadden we een gesprek met de docent. Aangekomen bij haar kantoor stond op de deur dat ze afwezig was. We gaan nu via de mail contact met haar opnemen. Ik benut deze dag om mijn blog te schrijven en een boek te gaan lezen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!